Léčení našich stravovacích návyků není pouze o jídle

Barbara A. Brennan

Magazín In Touch 08/2008

Co se týče zdravého stravování, příkladným národem bylo donedávna Japonsko a do určité míry tomu tak stále je. Jeden z důvodů, proč tuto zemi tak ráda navštěvuji, je právě jejich způsob stravování. Velmi ráda nakupuji v obchodech s potravinami, kde je jídlo čerstvé, čisté a hezky upravené a mám ráda také jejich tradiční restaurace, kde se jídlo připravuje s láskou.

Nicméně za 20 let, co tuto zemi pravidelně navštěvuji, jsem si všimla významné změny ve stravovacích zvyklostech mladých lidí, jichž strava teď obsahuje mnohem více jídel západního stylu. Konzumuje se více tuků, pšeničných produktů a rafinovaného cukru, což vede k přibírání na váze a zvýšenému výskytu souvisejících nemocí, jako například diabetu.

Zhruba 25 procent Japonců ve věku 15ti a více let je teď považováno za obézní, což je číslo, které velmi znepokojuje zdravotnické organizace, přestože vyznívá velmi příznivě v porovnání se Spojenými státy, kde trpí nadváhou 65 procent lidí a kde poruchy příjmu potravy přinášejí nesčetné trápení miliónům lidí a ohrožují bankrotem státní zdravotnický systém.

Na tento problém, který je zcela jistě a doopravdy problémem globálním, se nabízí zřejmé řešení: lidé by měli jíst méně. Kdyby to však bylo tak jednoduché. Ať už se chceme zbavit několika kil, abychom si zachránili svůj štíhlý pas, nebo chceme shodit třetinu váhy, abychom si zachránili život, může to vyžadovat velké úsilí.

Většina lidí, kteří se rozhodnou držet nějakou dietu, to dělá pouze intenzivně po krátkou dobu. Tyto nárazové diety jsou opravdu škodlivé. Velmi nízký příjem kalorií ve skutečnosti vystavuje tělo stavu hladovění. Následně na to si tělo automaticky žádá více jídla, aby si ho uchovalo ve formě tuků a bylo připraveno na další hladovění. Člověk nedokáže tomuto tlaku odolat a vrátí se zpět do starých kolejí – po čemž následuje další kolo držení diety. V dlouhodobém horizontu jsou lidé chyceni v pasti tohoto opakujícího se boje a obyčejně to pokaždé skončí tak, že mají o nějaké to kilo navíc.

Takže jak můžeme tento jo-jo efekt zastavit? Řešením je nejenom jíst zdravěji po celý zbytek života, ale také si najít způsob, jak to dělat s radostí a lehkostí. Toto je velmi obtížný úkol, protože přejídání se a pojídání všech těch nezdravých jídel není o naplňování žaludku.

Je to o tom, jak se snažíme uspokojit své potřeby, jejichž příčina pramení v našich dětských zraněních. Všechny poruchy příjmu potravy – nejenom přejídání – jsou ve své podstatě projevem našich nezdravých potřeb. Vyluxování lednice nebo krabice se sušenkami je způsob, jakým se snažíme vykompenzovat osamocení, smutek nebo celkový nedostatek emocionálního nasycení z období, kdy jsme byli malými dětmi.

Takže obelháváme sami sebe, když věříme tomu, že poslední moderní dietní mánie bude mít větší než naprosto zanedbatelný vliv na naše problémy s váhou.

Je tady několik důležitých prvků, ale zůstaňme u těch nejdůležitějších. První věcí je pochopit, proč se přejídáme. Druhá je být ochoten vyléčit naše hlubší témata týkající se výživy. Třetí je pochopit, že to není naše chyba.

Dětská zranění jsou do jisté míry nevyhnutelná. Ať už jsme měli jakkoliv milující a starostlivou matku, je to vše o způsobu vnímání dítěte. Batole potřebuje uspokojivou rovnováhu mezi kontaktem a prostorem, aby se cítilo v bezpečí, drženo v náručí a opečováváno. I v těch nejlepších rodinách je to vzácné, protože existuje tolik požadavků, které jsou kladeny na čas matky a její pozornost. Některé děti pociťují nedostatek lásky nebo jednoduše nevšímavost k tomu, co potřebují. U některých jde o přehlížení nebo dokonce o něco horšího.

Léčení témat spojených s jídlem spočívá v procesu uvolňování starého žalu a úzkosti, v plném procítění naší bolesti, vrstvu po vrstvě, a spojování se krok za krokem s našimi zdravými potřebami. Toto je cesta směrem ke vnímání základního pocitu bezpečí v životě, kde existuje dobro, laskavost a krása; kde se můžeme naučit, jak opečovávat sebe sama zdravým způsobem a kde nejsme řízeni našimi starými démony strachu, nejistoty a žalu.

Nemylte se však, tato cesta má mnoho překážek. Odporujeme jí tím, že se silně přidržujeme našeho trápení nebo dokonce popíráme jeho existenci. Vybudovali jsme si tolik ochranných mechanizmů před bolesti z našich zranění a tolik způsobů, jak popíráme své pocity (přejídání je jedním z nich), že to vyžaduje určitou odvahu touto cestou projít.

Řekla bych, že podpora dobrého léčitele je v tomto případě nepostradatelná. Staré systémy přesvědčení, které se točí kolem našich pocitů, že nejsme cenní nebo hodni toho, aby nás měl někdo rád, jsou hluboko zakořeněny v našem energetickém poli neboli auře, že není lehké je změnit. Léčitelé, kteří praktikují mou metodu Energetického léčení, jsou schopni pracovat na tom, aby odstranili tyto energetické bloky a napravili poškozenou linii hara, což posiluje naši touhu po změně.

Jak uvolňujeme naše strachy a bloky, náš systém se dostává do rovnováhy a vyrovnaná linie hara odráží toto propojení uvolněného bytí a tvůrčího pohybu života. Můžeme přijímat to, co skutečně potřebujeme, a projevovat naši pravou esenci ve světě.

Každý může začít právě teď tím, že si zjistí více informací o jídle, které jíme, a bude si uvědomovat, co je prospěšné. Je důležité vědět, že životní energie jídla se lehce vytrácí používáním moderních pěstitelských metod, prodlužováním skladování a nadměrným vařením.

Stále více lidí si zeleninu pěstuje samo nebo nakupují každý den čerstvé potraviny plné živé energie. Malé hydroponické zahrádky v kuchyni se stávají stále více a více populární.

Vyvážené stravování je vždy důležité. Existuje mnoho různých možností, ale nejoblíbenější jsou obyčejně syrové saláty a zelenina, jakož i vařené obilniny, ryba, maso a ostatní zdroje proteinů jako fermentovaná sója. Každý způsob stravování je potřeba přizpůsobit konkrétnímu člověku v průběhu jeho života. Naše těla se mění a stejně tak by se měl měnit i náš způsob stravování.

Věnujte pozornost svým chutím, mechanizmu probíhajícímu v mozku, prostřednictvím kterého vaše tělo říká chuťovým pohárkům, co potřebuje. Toto je však něco zcela jiného, než žádostivá chuť na něco. Dejte svému tělu to, co potřebuje, aby bylo zdravé. Naslouchejte jeho zprávám.

Z každého jídla si můžete udělat malou oslavu sebe sama, svého vlastního postoje k oceňování a starání se o sebe sama. A ty knihy o všech těch různých dietách pak můžete zahodit do koše.


© www.barbarabrennan.com
© Překlad: Bibiana Voroňáková - Agentura Samsara


(C) Bibiana Voroňáková - Agentura Samsara